2

De 10 toonaangevende crowdfunding projecten van 2011

Posted December 23rd, 2011 in Artikel, Crowdfunding by admin

Is een revolutie op handen? Het wordt steeds minder vanzelfsprekend om bij de start van projecten en ondernemingen naar banken, fondsen en investeerders te kijken. In 2011 is crowdfunding opnieuw gegroeid. De kern van de kracht en groei van crowdfunding ligt bij de pioniers die laten zien hoe het werkt. Daarom vroegen we Nederlandse crowdfunding platforms om de meest bijzondere pioniers die op hun platform actief waren in 2011 naar voren te schuiven. En dat deden ze! Sommigen zijn groots en meeslepend, anderen nuchter en eenvoudig. Maar hoe je het ook bekijkt: deze diverse groep pioniers zetten samen de toon en maken – of breken – de opkomst van crowdfunding in Nederland.

1. Eddy Terstall (Cinecrowd)

Terstall wilde € 20.000 crowdfunden om zijn korte film te maken. Een paar weken vóór de deadline, had Eddy echter nog maar € 2000 bijeen. Toch lukte het. Hoe? Plots kwam One Big Agency met het idee om mini-movies (‘Twitflicks’) te maken van tiwtterberichten van donateurs. Voor €10 ontvingen fans een 10 seconden durende clip van hun twitterbericht, en wel op hun Facebook wall. Het liep storm. Talloze media pikten het op en het gonsde door de sociale media. Uiteindelijk haalde Eddy € 120.000 op, waarmee zijn korte film in één klap een lange film werd. Roel van de Weijer van Cinecrowd: “Al met al, van het eerste idee tot de laatste draaidagen duurde het slechts 6 maanden. Dat is ongekend voor de filmwereld; de normale duur is 3-4 jaar. Maar makkelijk was het zeker niet: de twitflicks kostten Eddy wéken. Maar als je dan uiteindelijk je passie weet te delen en zo mensen mobiliseert, is alles mogelijk.” De speelfilm gaat in maart door het hele land in premiere.

2. Brand Expedition (Symbid)

Marketingman Martijn Arets was gefascineerd door (het ontstaan en succes van) merken en wilde op zoek naar het geheim achter het succes. En wat doe je dan? Dan zeg je je baan op, doe je onder de naam Brand Expedition in een gaaf Volkswagen T2 busje een tour langs Europese merken en schrijf je een boek over je ervaringen. Aan exposure geen gebrek: ruim 90 online en offline publicaties met een gezamenlijke advertentiewaarde van bijna één miljoen euro was het resultaat. Reden genoeg om het verhaal ook internationaal op de kaart te zetten. Arets zette zijn propositie online op crowdfunding platform Symbid. De crowd vond dat prachtig en gaf met 171 investeerders gretig een kickstart aan Brand Expedition. Korstiaan Zandvliet van Symbid: “Brand Expedition had natuurlijk een geniale viral (de clips van Brand Expedition werden uiteindelijk 18.000x bekeken, red.). Het is het schoolvoorbeeld van een jonge ondernemer die een bewuste keuze maakt voor Crowdfunding en hier een enorme online buzz mee weet te creëren. Hij hoort gewoon in die top 10.” En dat vonden wij nou ook.

3. Rina Mushonga (Africa Unsigned)

Ons mooiste project moet Rina Mushonga’s tour zijn,” zegt Pim Betist van Africa Unsigned. De relatief onbekende Rina was gewend om de podia van Zimbabwe te bestijgen gewapend met slechts een gitaar en een handjevol liedjes. Maar Rina wilde met haar muziek touren, de wijde wereld in. Ze presenteerde zich op Africa Unsigned en haalde in 6 weken 5000 dollar op van haar fans. En toen de buzz zich verder verspreidde, nam haar campagne een hoge vlucht. Pim: “Ze deed een tour door Duitsland, België, Nederland en de UK, trad op bij Giel Beelen en speelde onlangs in DWDD.” Missie geslaagd dus.

4. Red Light Radio (voordekunst)

Red Light Radio had natuurlijk ook een hoop mee. Immers: een internet radiostation dat uitzendt vanuit een oude peeskamer op de Amsterdamse wallen en met opheffing wordt bedreigd kan rekenen op exposure. Er ontstond dan ook razendsnel een social media en traditionele media buzz. Maar dan ben je er nog niet. Roy Cremers van voordekunst: “Hierbij viel voor het eerst op dat er heel erg veel getweet werd, maar het aantal donaties niet evenredig snel steeg.” Daarom organiseerde Red Light Radio, gebruikmakend van de buzz, twee benefietavonden en stapten ze op enkele bedrijven af. Eindresultaat: in totaal verzamelden ze € 30.000 aan donaties bij elkaar.

5. Vechtclub XL (CrowdAboutNow)

Een handvol jonge hemelbestormers komt met een gewaagd idee: een voormalig magazijn in Transwijk, Utrecht omtoveren tot een enorme, inspirerende broedplaats voor ondernemers. Ze hebben geld nodig voor verbouwing én huurders. Daarom melden ze zich bij CrowdAboutNow en zetten een paar maanden lang alles op alles om hun droom werkelijkheid te maken. Mark Laagewaard van CrowdAboutNow: “Vechtclub XL was echt een mijlpaal. Ten eerste vanwege de hoogte van het gecrowdfunde bedrag (namelijk € 65.000,-, red.), ten tweede vanwege de ontzettend coole ondernemers én ten derde vanwege de onverwachte bijkomende resultaten van de campagne: er meldden zich zoveel huurders dat ze zelfs mensen moesten afwijzen.

6. Brenno (Nieuwspost)

Onderzoeksjournalist Brenno de Winter legde de afgelopen jaren vele gaten in de OV-chipkaart bloot. En dat kan je duur komen te staan. Het Openbaar Ministerie beschouwde De Winter als ‘verdachte’ en onderzocht of hij strafbare feiten heeft gepleegd. Daardoor voorzag Brenno niet alleen hoge juridische kosten, maar werd hij ook afgeleid van zijn journalistieke onderzoekswerk. Daarom nam hij met NU.nl, webwereld PC-Active en Geenstijl het initiatief om zijn juridische kosten te crowdfunding. Bob van ’t Klooster van Nieuwspost: “En dat gebeurde: binnen 1 uur (52 minuten) werd het project 100 procent (2500 euro) gefinancierd. In de dagen daarna bleven de donaties binnenstromen. Uiteindelijk stond de teller op 7478 euro (300 procent) en telde het project 247 donateurs. Het project kreeg aandacht in diverse online en krantenmedia en Eenvandaag besteedde er aandacht aan. De Winter bedankte zijn donateurs uitgebreid en kondigde aan het extra geld in een fonds onder te brengen dat persvrijheid ondersteunt.” Deze maand werd Brenno gekroond tot journalist van het jaar.

7. Sascha Harding (1%CLUB)

Sascha Harding is het voorbeeld van een nieuw fenomeen in de crowdfunding wereld: serial crowdfunding. Met de 1%CLUB als partner rondde ze in 2011 ééntwee, drie, vier (!) ideële crowdfunding projecten voor Liberia af en is nu bezig met haar vijfde. Niels Jansen van 1%CLUB: “Sascha hielp onder meer een Gereedschapsbibliotheek voor lokale boeren in de provincie Rivercess op te bouwen en een peperkwekerij voor Liberiaanse plattelandsvrouwen op te zetten. De gemiddelde looptijd van Sascha’s crowdfunding campagnes was slechts 42 dagen.” En zoals een open-minded crowdfunder betaamt, deelt ze het geheim van haar succes graag in een interview. Dank, Sascha!

8. Het Schooltje van Dik Trom (WEBclusive)

Stadsherstel Amsterdam roept bij velen slechts associaties op met monumenten en historische panden: niet direct met crowds, social media en revoluties. Met het Schooltje van Dik Trom doen ze dan ook iets bijzonders. Ronald Kleverlaan van WEBclusive maakte een tailormade crowdfunding website voor hen: “Het mooie van de crowdfunding actie om het schooltje van Dik Trom te redden is dat iedereen uit zijn kinderjaren de verhalen van Dik Trom kent. Het is mooi om hieraan ook zelf een bijdrage te kunnen leveren.” De crowd heeft inmiddels € 20.000 ingelegd; komende twee maanden ontdekken we of crowdfunding ook kan doordringen in de wereld van erfgoed!

De laatste twee projecten zijn door onszelf geselecteerd:

9. The Elephant Corridor (Pifworld)

The Elephant Corridor is misschien wel het meest ambitieuze en langst lopende crowdfunding project van Nederland. Er is meer dan € 400.000 nodig om het grootste wildpark ter wereld te maken door twee bestaande parken met elkaar te verbinden. Hierdoor zou het leefgebied van olifanten en andere wilde dieren enorm uitgebreid worden. Het project spreekt tot de verbeelding en heeft met Sir Richard Branson een enorme ambassadeur. Toch loopt het geen storm… De crowdfunding campagne is gestart in 2010 en aan het eind van 2011 nog steeds niet afgerond. Pifworld gaat echter stevig door en wie weet laten ze zien dat een campagne met een lange duur ook succesvol kan zijn!

10. WakaWaka (Kickstarter)

Zo nu en dan dringt ook een Nederlands project door tot Kickstarter. Het meest recente voorbeeld is WakaWaka, een solar LED lamp voor Afrika. De lamp is bedoeld voor gebieden met geen of weinig elektriciteit en bedient een potentiele doelgroep van 1,5 miljard mensen. Bill Clinton, Jesse Jackson en Al Gore staan al achter de WakaWaka lamp; nu de crowd nog. Bijzonder is overigens dat WakaWaka ook te vinden is op Symbid. Als crowdfunder kan je dus kiezen; doneren of investeren!

Met deze 10 projecten uit 2011 op rij, zien we nieuwsgierig uit naar 2012. Weer een nieuw jaar met nieuwe kansen voor pioniers om crowdfunding in Nederland – en wereldwijd – gestalte te geven. Tot volgend jaar!

- Simon Douw & Gijsbert Koren (Douw&Koren Crowdfunding Consultancy)

2 Responses so far.

  1. [...] Vechtclub XL hoort bij de 10 toonaangevende crowdfunding projecten van 2011 [...]

  2. Mediamix says:

    Prachtig om te zien dat door crowdfunding mensen toch kunnen bereiken wat de financiële dienstverleners onmogelijk maken.

Leave a Reply